Witaminy i ich podziały

Witaminy w warzywach i owocach

Witaminy w warzywach i owocach, są niezbędnych składnikiem w naszych odżywianiu, słyszymy to już od dziecka. Dlaczego są tak ważne?

Podstawą dobrego samopoczucia, jest prawidłowy styl życia, w którym racjonalny sposób żywienia oraz ruch i nasze życiowe pasje odgrywają kluczową rolę. Dzięki nim jesteśmy w stanie cieszyć się świetną kondycją włosów, skóry i paznokci, usprawniamy swój metabolizm, dobre trawienie, ogólny spokój, a co najważniejsze – czujemy się świetnie ze swoim ciałem. Dlatego przygotowując posiłki należy pamiętać o warzywach i owocach.

Jedzenie warzyw i owoców zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych chorób przewlekłych, przyczynia się do obniżenia zachorowalności na nowotwory i obniża prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca.

Lista ich zalet jest naprawdę długa i warto się z nią zapoznać.

Większość warzyw i owoców cechuje się niską zawartością tłuszczów i kalorii. Żadne z nich nie zawierają cholesterolu. Dostarczają za to witaminy i składniki mineralne niezbędne do prawidłowej pracy organizmu.

Warzywa będące źródłem potasu, takie jak ziemniaki, fasola jaś, soczewica czy produkty z pomidorów – pasta i sok pomidorowy, pomagają utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi. Owocami bogatymi w potas są banany, melony, suszone śliwki oraz soki pomarańczowy i jabłkowy.

Witamina A odpowiada za zdrowie oczu i skóry, a także chroni organizm przed infekcjami. Występuje w postaci prowitaminy A w takich warzywach jak marchew i czerwona papryka. Owocami będącymi doskonałym źródłem tej witaminy są morele i brzoskwinie. Również produkty pochodzenia zwierzęcego pełne są tego składnika odżywczego. Szczególnie wątróbka oraz tłuszcze – masło i margaryna.

Witamina C występuje w dużych ilościach w owocach cytrusowych, warzywach typu kapusta, czy w natce pietruszki. Odpowiada za uszczelnianie naczyń krwionośnych, dzięki czemu sprzyja gojeniu skaleczeń i ran. Pomaga także utrzymać dobrą kondycję zębów i dziąseł.

Drożdże piekarskie, brokuły, sałata lodowa czy brukselka są bogate w kwas foliowy. Podobnie jak produkty białkowe pochodzenia roślinnego – nasiona soi czy grochu. Kwas foliowy pomaga organizmowi tworzyć czerwone komórki krwi. Szczególnie zaleca się jego spożywanie kobietom w ciąży. Zmniejsza to ryzyko powstawania wad rozwojowych płodu – to wyjątkowo ważna kwestia dla przyszłych mam.